Wat betreft het werk van de fotograaf is er de afgelopen jaren nogal wat veranderd. Zeker als het gaat om fotografie voor kranten en tijdschriften. Sinds er met de smartphones ook professionele foto’s gemaakt kunnen worden, is er binnen bijvoorbeeld de krantenwereld enorm bezuinigd op fotografen. Met uitsterven bedreigd wordt het beroep echter nog niet.

 

fotograaf den haag

 

De fotograaf van nu richt zich met name op de portretfoto

Fotografen doen het anders tegenwoordig, en richten zich bijvoorbeeld op het maken van de portretfoto. De portretfoto neemt een steeds belangrijkere positie in, zeker voor bedrijven die zich professioneel willen presenteren. Mensen willen tegenwoordig graag een foto bij de naam en zien graag met wie er zaken gedaan wordt. Een goede portretfoto geeft professionaliteit weer en straalt bovendien betrouwbaarheid uit.

Goede portretfoto’s stralen altijd uniformiteit uit en geven een bedrijf uitstraling

Wie een goede portretfoto wil maken, weet wat ie wil en zorgt er in elk geval voor dat elke portretfoto op dezelfde manier gemaakt wordt, en dat de portretfoto’s uniformiteit uitstralen iets dat ook weer voor een betere uitstraling zorgt. Ook portretfoto’s van gezinsleden en families worden vaker gemaakt en op die branche richt de moderne fotograaf zich, zoals die ook nog steeds onmisbaar is bij het huwelijk en dan met name de huwelijksvoltrekking. Voor de feestavonden kiezen bruidsparen tegenwoordig ook voor iets anders in de vorm van bijvoorbeeld een photobooth. De tijd dat een fotograaf de gehele dag aanwezig was op een bruiloft is dus ook al verleden tijd.

Krantenbedrijven willen geen geld meer neerleggen voor een enkele foto

De portretfoto dus, het vastleggen van de huwelijksvoltrekking, familiefoto’s en andere specialistische foto’s; het is werk waar de fotograaf van nu nog wel geld mee kan verdienen Dat lukt de fotograaf minder bij de kranten, terwijl de fotograaf daar vroeger net zo onmisbaar was als de journalist. Behalve met de opkomst van de smartphone, speelt het ook een rol dat de consument van nu anders naar het nieuws kijkt, het gaat veel minder om de geleverde (beeld)kwaliteit, maar meer om de snelheid. Vandaar dat krantenbedrijven niet langer bereid zijn om veel geld voor een enkele foto neer te leggen.

Maken van videoproducties

De omslag die de fotograaf dus heeft moeten maken, vraagt wel om flexibiliteit. Alleen die fotografen die open staan voor verandering kunnen hun geld blijven verdienen met de fotografie. Vele fotografen richten zich bovendien op het maken van videoproducties, want daar is ondanks de smartphone nog wel geld in te verdienen.

Categorieën: Fotografie

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *